حنبلی

حنبلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پرش به: ناوبری, جستجو

از مذاهب اسلام

اهل سنت

 

 

 

مذاهب فقهی

 

حنفی · مالکی · شافعی · حنبلی

 

مذاهب کلامی

 

ماتریدی · اشعری · اثری · معتزلی

 

جنبش‌های فکری اهل سنت

 

دیوبندی · بریلوی · سلفی

ارکان دین اسلام

 

نماز · روزه · شهادت · زکات · حج

 

خلفای راشدین

 

ابوبکر · عمر · عثمان · علی

 

صحابه

 

سعید بن زید · زبیر · طلحه

سعد بن ابی‌وقاص · عبدالرحمن بن عوف

ابوعبیده جراح

 

مبانی فقه

 

قرآن · سنت · اجماع · قیاس · اجتهاد

 

کتب حدیث

 

صحیح بخاری · صحیح مسلم · سنن نسائی

سنن ابوداوود · سنن ترمذی· سنن ابن ماجه

الموطأ

 

مکان‌های مقدس

 

مکه · مدینه

بیت‌المقدس

این جعبه: نمایش • بحث • ویرایش

 

 

حنبلی نام یکی از شاخه‌های کیش سنی از دین اسلام است. واز مذاهب فقهی و از پیرو ابو عبدالرحمان احمد ابن حنبل از ائمه چهار گانه سنت و جماعت است. او به ترتیب زیر، چهارمین امام از ائمه اهل سنت است.

 

وی در سال ۱۶۴ هجری قمری در بغداد زاده شد و در سال ۲۴۱ درگذشت. ابن حنبل اهل حدیث بود و توجهی به رای نداشت. استناد او صرفاً به قرآن و حدیث پیامبر اسلام بود. محمد پسر عبدالوهاب، موسس وهابیت نیز مذهب حنبلی داشته‌است.

اصول [ویرایش]

 

مذهب حنبلی بر پنج اصل استوار است:

کتاب‌الله (قرآن)

سنت رسول‌الله (محمد)

فتوای صحابه پیامبر اسلام

قول برخی از صحابه که موافق با کتاب باشد

تمام احادیث مرسل و ضعیف

 

از مواردی که حنابله به آن اهمیت زیاد می‌دهند امر به معروف ونهی از منکر است.

فقه و اصول حنبل [ویرایش]

فقه او از ویژگیهای ذیل برخوردار است:

 

الف - فتواهای احمدبن حنبل به احادیث و اخبار و آثار سلف صالح مستند بود. او براساس قول پیامبر و داوری‌های آن حضرت و همچنین فتواهای صحابه - در مواردی که از نظرمخالفی اطلاع نیابد - فتوا می‌داد و آن چه را هم در آن اختلاف کرده بودند می‌آورد.

 

او گفته‌های تابعین یا دیگران را که به آگاهی داشتن از روایات وآثار مشهور بودند بر فتوای خویش ارجحیت می‌داد.

 

 

ب - او از فرضها دوری می‌گزید و تنها درباره آن چه عملاً رخ داده‌است فتوا می‌داد. چرا که از نظر او فتوا و رای چیزی است که تنها در صورت ضرورت باید به سراغ آن رفت.

 

 

ج - این که او در درجه نخست به اخبار و روایات استناد داشت سبب نشد فقه او محدود یا اززندگی عملی مردم دور شود، چون مذهب او بیش از هر مذهب دیگری در امر تعاقد ومعاملات و تعهداتی که هر یک از طرفین برعهده دارند آزادی و سعه قائل است.

 

او در مذهب خود دو اصل را مبنا گرفته و پذیرفته‌است:

اصل اولیه در عبادات بطلان است مگر آن که دلیلی بر صحت آمده باشد.

اصل اولیه در معاملات و عقود صحت است مگر آن که دلیلی بر تحریم و بطلان رسیده باشد.

 

بنابراین اساس شیوه احمد ابن حنبل احترام نهادن و ملتزم شدن به هر شرطی است که طرفهای معامله بنهند مگر آن که از سوی شارع دلیلی بر حرمت آن شرط برسد.

 

اکثریت مسلمانان عربستان سعودی، امارات و قطر پیرو مذهب حنبلی می‌باشند.

 

د - او در جایی که به نصی یا اثری پذیرفته شده دست نمی‌یافت براساس مصلحت فتوا می‌داد. او هر حکمی را که برای هدف هست به وسیله‌های آن، و هر حکمی را که برای نتیجه هست به مقدمه‌های آن می‌داد و به این مساله آن اندازه دامنه و گسترش داد که در فقه پیش از او سابقه نداشت. او برخلاف شافعی که در باب معاملات و عقود دیدگاهی ظاهری دارد و آنها را تنها به همان عبارتهایی که حاکی از آنهاست تفسیر می‌کند و به انگیزه‌ها و اهداف آنها نمی‌نگرد، تنها به ظواهر و صورت مادی این پدیدارها نمی‌نگریست و براساس انگیزه‌ها و اهداف و نتایجی که برای این عقود و معاملات هست درباره آنها حکم می‌کرد.

 

احمد ابن حنبل، علی ابن ابی طالب را به‌عنوان امام محسوب می‌کرده[نیازمند منبع] وهر کس را که مقام امامت را برای علی انکار می‌کرد مورد ملامت وسرزنش قرار می‌داد.[نیازمند منبع]

منبع [ویرایش]

دکتر: الشکعة، مصطفی. (الأئمة الأربعة) ، دار الکتاب اللبنانی، چاپ بیروت، سال انتشار ۱۹۸۵ میلادی به (عرب).[نهفتن]

ن • ب • و

مذهب‌ها و فرقه‌های اسلامی

 

وجه تمایز            مذهب     فرقه‌ها

 

 

فقهی      سنی       حنفی (دیوبندی) • مالکی • شافعی • حنبلی • ظاهری

 

شیعه      اخباریان • اصولیان

 

تصوف   بکتاشیه • چشتیه • حروفیه • دسوقیه • سهروردیه • شاذلیه • صفویه • ملامتیه • مولویه • نعمت‌اللهی • نقشبندیه • نقطویه • نوربخشیه • (ببینید: فهرست کامل طریقت‌های تصوف)

 

اباضیه    وهبیه • حارثیه • طریفیه • نکّار • نفاثیه • خلیفیه • عمریه • حسنیه • سکاکیه • حفصیه • یزیدیه

 

زیدیه      جارودیه • سلیمانیه/جریریه • صالحیه/ابتریه • ناصریه • هادیه

 

کرامیه    -

 

جحمیه    بخاریه • حرقیه • غیریه • متراقبه • میلیه •

 

 

کلامی     اشعریان  -

 

خوارج    اباضیه • ازارقه • حروریه • بیهسیه • ثعالبه • شمیطیه • صفریه • عجارده • محکمه • زیادیه • نجدات

 

سلفی      قدیم: اهل حدیث • جدید: وهابیت

 

شیعه

/امامیه    دوازده‌امامی/اثنی‌عشری • اسماعیلیه/باطنیه (آقاخانیه، دروزیه، قرمطیه، نزاریه/حشاشین) • زیدیه • شیخیه • فاطمیان· قرمطیان· نصیریه/علویه • (ببینید: فهرست کامل فرقه‌های شیعه)

 

طحاویه   -

 

عثمانیه   -

 

غُلّات     اهل حق • غالیان/غلو • غرابیه • غمامیه • (ببینید: فهرست کامل فرقه‌های غلات)

 

قدریه      -

 

ماتریدیه  -

 

مرجئه    یونسیه • عبیدیه • غسانیه • تومنیه • توبانیه • صالحیه

 

معتزله    واصلیه • هذیلیه • نظامیه • خابطیه/حدثیه • بشریه • معمریه • مرداریه • ثمامیه • هشامیه • جاحظیه • خیاطیه/کعبیه • جبانیه/بهشمیه

 

احمدیه

/قادیانیه   -

 

 

گروهی از منابع اسلامی بابیت و بهائیت را آئینی در اصل منشعب از کلام‌شناسی شیعه ([۱]، [۲]) می‌دانند و گروهی دیگر از منابع به مستقل بودن این دو از اسلام اشاره دارند ([۳]، [۴]).

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : یک شنبه 17 ارديبهشت 1391برچسب:حنبلی, | 22:43 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=