اخوان المسلمین، نزدیک‌ترین تشکیلات سنی مذهب به انقلاب اسلامی/ اخوان چوب اعتماد به غرب و ارتجاع عرب را خورد/ اشتباهات غیرقابل انکار اخوان؛ زمینه ساز کودتا در مصر

چهارمین دوره سالانه امت واحده که با حضور دانشجویان و طلاب ایرانی و همچنین دانشجویان و طلاب خارجی مقیم ایران برگزار می شود با سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی گشایش یافت.

...



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 24 تير 1392برچسب:اخوان المسلمین, نزدیک‌ترین تشکیلات سنی مذهب به انقلاب اسلامی, | 18:56 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
تفکر وهابیت رو به انحطاط است
قم - خبرگزاری مهر: رئیس دانشکده مذاهب اسلامی قم گفت: اگر وهابیت دست از تفکرات تکفیری خود برندارد، در آینده‌ای نزدیک به انحطاط خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام دکتر علی فرمانیان در میان جمعی از دانشجویان دانشگاه جامع هرمزگان، در مورد نحوه شکل‌گیری دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: حجت الاسلام سید الوالحسن نواب در سفرهای متعددی که به کشورهای خارجی و به خصوص جهان اسلام داشت، به این نتیجه رسید که ما اطلاعات کافی و وافی از دیگر ادیان و مذاهب نداریم و به همین دلیل در مراودات خود با آنان دچار مشکل هستیم، لذا ابتدا مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب را راه‌اندازی کرده و پس از آن این مرکز را به دانشگاه تبدیل کرد.

...



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 24 تير 1392برچسب:تفکر وهابیت رو به انحطاط است, | 18:44 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |

متعه چيست؟

 

مساله متعه  يا ازدواج موقت ، از جمله مسائلي است  که اختلاف بين شيعه و سني  در مورد آن بسيار شديد بوده و اهل سنت از آن به عنوان حربه اي بر ضد شيعه استفاده مي کنند .

 

اتفاق شيعه وسني در تعريف متعه و ازدواج دانستن آن :

 

در ابتدا بايد به اين نكته اشاره كرد كه همگي علماي مذاهب در اين نکته اتفاق دارند که "متعه ازدواجي است که در آن مرد و زن مدت زماني را براي عقد معين مي کنند و پس از گذشتن مدت ، خود به خود محرميت از بين رفته و احتياجي به طلاق ندارد ".

...



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 22 تير 1392برچسب:مشروعيت ازدواج موقت در کتاب هاي اهل سنت, | 22:32 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
اسعد اردلان در گفتگو با کردپرس:
علت اصلی عقب ماندگی کردستان عدم حضور کردها در تصمیم گیری های کلان کشور است
"نگاهی به آمارها روشن می سازند که حضور افراد متعلق به استان های بهره مند از توسعه در سطوح بالای تصمیم گیری با میزان و رشد توسعه یافتگی استانها رابطه ای مستقیم دارد."

...



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 28 خرداد 1392برچسب: علت اصلی عقب ماندگی کردستان عدم حضور کردها در تصمیم گیری های کلان کشور است , | 13:18 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |

انديشه هاي علامه نورسي


اشاره: دانشگاه مذاهب اسلامی به دنبال برگزاری همایش علمی بزرگداشت علامه شیخ محمد عبده و علامه شیخ محمدرضا مظفر، همایش بررسی اندیشه‌های علامه سعید نورسی، مصلح اجتماعی بزرگ كردتبار تركیه را برگزار نمود. در این همایش كه دهها نفر از شخصیت‌های برجسته داخلی و خارجی شركت داشتند، به بررسی اندیشه‌های نورسی پرداخته شد. آنچه در پی می‌آید، خلاصه‌‌ای از سخنرانی استاد خسروشاهی است كه جهت آشنایی با اندیشه‌های علامه نورسی درج می‌گردد.

نويسنده : استاد سيد هادي خسروشاهي


ادامه مطلب

تاريخ : سه شنبه 28 خرداد 1392برچسب:انديشه هاي علامه نورسي, | 12:50 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |

نظر رهبر انقلاب درباره آنهایی كه صلاحیتشان احراز نشد

مقام معظم رهبري فرمودند: اين را من اعلام مي‌كنم، همه‌ى افراد بدانند؛ اينهائى كه رد صلاحيت مي‌شوند، لزوماً آدم‌هاى بى‌صلاحيتى نيستند.

به گزارش سرويس سياسي باشگاه خبرنگاران، پايگاه اطلاع‌رساني khamenei.ir فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص رد صلاحيت داوطلبين انتخابات را درج كرده است.
 
متن آن بدين شرح است:
 
«اين را من اعلام مي‌كنم، همه‌ افراد بدانند؛ اينهائى كه رد صلاحيت مي‌شوند، لزوماً آدمهاى بى‌صلاحيتى نيستند.

اينجور خيال نشود كه حالا چون فلاني در انتخابات رد صلاحيت شد، پس ديگر بكلى از صلاحيت ساقط است؛ نه، طبق قانون، در انتخابات نمي‌تواند به عنوان نامزد شركت كند، اما ممكن است مقامى كه او را رد صلاحيت كرده، اشتباه كرده باشد.

...



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 1 خرداد 1392برچسب:نظر رهبر انقلاب درباره آنهایی كه صلاحیتشان احراز نشد , | 20:11 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |

آیت‌الله خامنه‌ای از جوانی به دنبال وحدت اسلامی بودند

 

گفتاری از آيت‌الله علامه محمد واعظ‌زاده خراسانی، نخستین دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif در اندیشه‌ی وحدت مسلمین
این اصل را باید پذیرفت كه تمام افراد آرزومند بازگشت مسلمانان به عظمت گذشته‌شان‌، طرفدار وحدت نیز بوده‌ و هستند، زیرا مهم‌ترین خطر و آفت برای مسلمانان، اختلاف بوده و هست. آیت‌الله خامنه‌ای از مدت‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در اندیشه‌ی وحدت اسلامی، بیداری اسلامی و بازگشت مسلمانان به عظمت گذشته بودند. ایشان با طیف وسیعی از علما و روشنفكرانی كه از طرفداران بیداری اسلامی بودند ارتباط و دوستی و همكاری داشتند؛ شخصیت‌هایی همچون مرحوم شهید دكتر بهشتی، مرحوم آیت‌الله مطهری، مرحوم آیت‌الله طالقانی، مرحوم آیت‌الله كاشانی و مانند ایشان.
 

...



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 14 ارديبهشت 1392برچسب:آیت‌الله خامنه‌ای از جوانی به دنبال وحدت اسلامی بودند, | 16:24 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
1392/02/09

۵ نكته درباره عمق استراتژیك ایران

|گفتاری از دكتر حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه درباره‌ی موضوع «عمق استراتژیك جمهوری اسلامی ایران»|

۱. امروزه سخن‌گفتن از «عمق استراتژیك جمهوری اسلامی ایران» یا گفتمان انقلاب اسلامی، راحت‌تر از سه سال پیش است، چون شاخص‌های ملموسی در شمال آفریقا، در خلیج فارس و در حوزه‌های مرتبط و پیرامونی وجود دارد كه مؤید آن است. دیگر نیاز نیست در اتاق‌های دربسته بنشینیم و نظریه‌ها را بررسی كنیم؛ كافی است شاخص‌ها را در عمل و از دیدگاه كسانی ببینیم كه نقش‌آفرینان این تحولات هستند.

از تونس در شمال آفریقا تا یمن در جنوب خلیج فارس، وقتی با بازیگران تحولات اخیر صحبت می‌كنیم، همه معتقدند كه انقلاب اسلامی ایران و گفتمان آن تأثیر عمیقی بر آنها گذاشته است. در تونس آقای راشد الغنوشی كه زمانی به جرم نوشتن كتابی درباره‌ی اندیشه‌های امام خمینی رضوان‌الله‌علیه زندانی شد، در موج بیداری اسلامی و پس از سال‌های متمادی از زندان آزاد ‌شد و بدون این‌كه فرصت ساختاردادن به تشكیلات جدیدی را داشته باشد، ذی‌نفوذترین مقام را پیدا ‌كرد.
جوان انقلابی مصری: در مذاكرات هسته‌ای شما اولاً می‌دیدیم سه چهار جوان ایرانی یك طرف نشسته‌اند و شش كشور، طرف دیگر. یك در مقابل شش !ثانیاً مذاكره كه تمام می‌شد، نماینده‌ی ایران حرفش را با اقتدار می‌زد. طرف مقابل هم تهدید می‌كرد. اما در كمتر از شش ماه می‌دیدیم ایران سانتریفیوژهای نسل جدید را نصب كرد.

...



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 10 ارديبهشت 1392برچسب:۵ نكته درباره عمق استراتژیك ایران, | 13:38 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |


دكتر خرمشاد در دانشگاه علامه طباطبایی:

نگاه غير مادي به اخلاق نياز امروز ماست

نگاه غير مادي به اخلاق نياز امروز ماست و یکی از ایستگاه‌هایی که چه از لحاظ نظری و چه از نظر عملی برای بازگشت به اخلاق مطرح است، انقلاب اسلامی است.

به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، اولين همايش ملي «مردم‌سالاري ديني در ايران و بيداري اسلامي» سه‌شنبه 24 بهمن، با حضور "محمدباقر خرمشاد" رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در سالن كنفرانس شهيد بهشتي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد.

...



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 1 ارديبهشت 1392برچسب:نگاه غير مادي به اخلاق نياز امروز ماست, | 21:8 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |

در وادي كويري پي چيزي مي‌گشتم. آن دور دست‌ها آوايي بود كه مرا مي‌خواند. دكتر محسن رناني با او آشنايم كرد. گفت آدم كاربلد و واردي است. در مالية عمومي يه سر و گردن از همه بلندتر است. هم از عمل و هم از نظريه توشه‌ها بسيار دارد و اين كه عالم با عمل است. از اين‌ها گذشته آدم وارسته و متواضع و جا افتاده‌اي نيز هست. اگر وقت كند كار خوبي از آب در مي‌آيد. و گفت كجا مي‌توانم پيدايش كنم. با واسطة دكتر قاسمي- كه او نيز در مكتبخانه ايشان بسي توشه اندوخته است- يك راست رفتم سراغش با دلي از بيم و اميد. بيم از اين‌كه نكند وقت نكند و اميد به اين‌كه از اصفهان و شيراز اين دو بزرگوار را سپرده داشتيم. شرفياب شدم و زبان به سخن گشودم كه باري من دانشجوي دكتري‌ام و مي‌خواهم تحقيقي در مورد بودجه‌ريزي عمومي انجام دهم. راهنمايي ام كرد كه چه منابعي را بايد مطالعه كنم، پرسش‌هاي راه گشا و جالب در اين حوزه كدامند و اين كه از چه منظر و رويكردي به مسأله مورد پژوهش نگاه كنم و ظرفيت‌هاي بلند مدت اين رويكرد‌ها چيست.

...



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 1 ارديبهشت 1392برچسب:همچون کوچه بی انتها, | 20:26 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |

سلفیه که پدیده‌ای نو خاسته از دل اصحاب حدیث اهل سنت است مدعی انحصار طلبانه مسلمانی بوده و همه را جز خود کافر می­داند. فرقه‌ای خود خوانده که با به تن کشیدن جامه انتساب به سلف صالح و با ادعای انحصارگرانه نفی شرک بدعتی در جهان اسلام ایجاد کرده که باعث تفرقه و اختلاف در جهان اسلام گردیده است. سلفیه مدعی است نباید پیرو مذاهب بود و باید به عصر سلف یعنی دوران صحابه، تابعین، تابعی تابعین بازگشت و از ائمه اعلام پیروی کرد و از همه دستاوردهای مذاهب فکری گوناگون اعم از کلام، فلسفه، عرفان، منطق و تمام علوم وابسته که حاصل قرنها تلاش و جستجوی عالمان مسلمان بوده و اندوخته ای گران سنگ از علوم و فرهنگ اسلامی در ابعاد گوناگون پدید آورده وباعث پویایی اسلام و فقه آن گردیده و پاسخگوی نیازهای فکری هر عصری بوده و هست، چشم پوشید و کنار نهاد. سلفیه با یک دست مدعی یگانه پرستی است و در دست دیگر شمشیر تکفیر برکشیده و با حذف تمام مسلمانان از جامعه اسلامی و راندن  آنان به جمع کفار مدعی آن است که او حق مطلق است و فقط ایشان اسلام را درک می­کند و دیگران از فهم اسلام بهره­‌ای ندارند.

...



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 6 فروردين 1392برچسب:سلفیه را بهتر بشناسیم, | 20:8 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |

باید‌ها و نبایدهای روشنفکری دینی در گفت‌وگو با دکتر سروش دباغ

مولود بهراميان
باید‌ها و نبایدهای روشنفکری دینی در گفت‌وگو با دکتر سروش دباغ

 

روشنفکری دینی آغاز راه است

اشاره: روشنفکری دینی تنها در حوزه نظر فعالیت کرده و برای مخاطبان توصیه یا راهکاری در فعالیت‌های روزمره ندارد. البته تعدادی از روشنفکران دینی احکامی در حوزه شریعت داشته‌اند که می‌توان آن‌ها را برآیند نظریه‌های روشنفکری دینی دانست اما ایراداتی به همین نحوه احکام‌پردازی وارد است از جمله اینکه موضع روشنفکری دینی یک موضع منفعلانه است یعنی بیش از آنکه نظر شریعت را بازتاب دهد، خواسته جامعه را بر شریعت تحمیل می‌کند. این برخی از انتقاداتی است که عده‌یی به اصحاب روشنفکری طرح می‌کنند. در این گفت‌وگو سعی شده پاره‌یی از ایرادات به روشنفکران دینی و آسیب‌های وارد آمده به آن‌ها مورد نظر قرار گیرد. 

...



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 23 اسفند 1391برچسب:باید‌ها و نبایدهای روشنفکری دینی در گفت‌وگو با دکتر سروش دباغ, | 19:39 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |

تفاوت‌های بنیادی عقاید امامیه با معتزله و اشاعره

شیعه امامیه در یک دسته از اصول معتزله در دسته دیگر از اشاعره فاصله گرفته، اما در میان این سه فرقه، اصول فرا وانی هست که همه در آنها وحدت نظر دارند و این بهترین وسیله است که همه مسلمانان تحت این اصول در خیمه واحدی به سرببرند و مفاد آیه شریفه را که می‌فرماید«انما المومنون اخوة» تجسم بخشند.



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 3 اسفند 1391برچسب:تفاوت‌های بنیادی عقاید امامیه با معتزله و اشاعره , | 17:36 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |


مصاحبه هاي متعدد رايزن فرهنگي ايران با رسانه ها و شبكه هاي تلويزيوني افغانستان

 "ناصرجهانشاهی" در مصاحبه با تلویزیون کوثر، خبرگزاری رشد ،نشریه نما رسانه و نشریه نسل 3 به بررسي چگونگی شکل گیری انقلاب اسلامی ایران، موفقیت ها و تأثیر گذاری های مختلف این تحول بزرگ بر منطقه وجهان اسلام پرداخت.



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 3 اسفند 1391برچسب:مصاحبه هاي متعدد رايزن فرهنگي ايران با رسانه ها و شبكه هاي تلويزيوني افغانستان, | 17:5 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
تاريخ : چهار شنبه 2 اسفند 1391برچسب:, | 17:46 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
اهميت قانون در این مقاله فکرحکومت قانون بصورت پنج اصل جداگانه تشریح خواهد شد. این اصول حاوی محدودیتهای مهمی هستند که بر نحوه عمل دولت و چگونگی کار قدرت سیاسی اعمال می شوند. برخی از این اصول ریشه های باستانی دارند و بعضی دیگر به دوره های جدیدتر مربوط می شوند. ولیکن در مجموع نشانگر استنباط غرب از حکومت قانون طی قرون متمادی می باشد. ● حکومت باید تحت قانون باشد ...

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 2 اسفند 1391برچسب:قانون و اهمیت آن, | 17:20 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
مراحل تکامل عشق عشـق مـيـان دو فـرد طــي چنـــدين مرحله متفاوت تكامل مي يـابد كه به مـنـظور بــقاي عشق هر كدام ازاين مراحل اهميت خاص خود را دارا ميباشد اين مراحل شامل: مجذوب شدن، دلربايي، هوس (اشتياق مفرط)، صميميت و تعهد است: ۱- مرحله مجذوب شدن واكنــش مـثـبـت نسـبت به يك شخص است كه خود به دو مرحله تقسيم بندي ميگردد: * مجذوب شدن فيزيكي : ...

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 2 اسفند 1391برچسب:عشق مراحلی دارد, | 16:31 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
راهکاری کاربردی جهت کاهش طلاق

چكيده:

اين مقاله كوشش است براي تحليل جامعه شناختي طلاق بعنوان مساله اجتماعي .در ابتدا طلاق بعنوان مساله اجتماعي مطرح شده و بعد از آن طلاق از منظر اديان و آمار مورد بررسي قرار مي گيرد.در ادامه به بررسي طلاق از بعد عوامل و پيامد هاي آن پرداخته شده و در نهايت طلاق بعنوان چالشي شهري مورد بررسي قرار گرفته و پيشنهاداتي براي جلوگيري و برخورد باطلاق ارائه مي شود.

...



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 3 بهمن 1391برچسب:راهکاری کاربردی جهت کاهش طلاق, | 18:21 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |

الحمد لله ربِّ العالمین و الصلاةُ و السلام علی سیدنا و مرشدنا محمدٍ و آله الطیبین و أصحابه أجمعین و من تبِعهم بإحسان إلی یوم الدین و بعد فقد قال تعالی في محکم کتابه الکریم:« و اعتَصِموا بحبل الله جمیعا وَ لَا تَفَرَّقُوا، و اذکُروا نعمةَ اللهِ علیکم إذ کنتم أعداءً فَأَلَّف بینَ قُلوبِکم فأَصْبَحْتُم بنعمتِه إخوانا» (آل عمران:103) ، وقال عَزَّ مِنْ قائلٍ:« وأَطیعوا الله و رسولَه و لا تَنازَعوا فتفشَلوا و تَذْهَبَ ریحُکم، و اصبروا إنَّ الله معَ الصَّابرین» (انفال: 46) ، و قال رسول الله صلی الله علیه و سلم :« کلُّ الْمُسلِمِ علی المسلمِ حرامٌ: مالهُ و عِرضُه و دَمُه».



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 3 بهمن 1391برچسب:نقدي بر شبكه و كانال هاي ماهواره اي مذهب عليه مذهب , | 16:49 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاة والسلام علی محمد و آله الطاهرین.

سلام بر مولا علی، سلام بر امامی که در سجده گاه محراب در حالی شهید عظمت خود شد که بر لبانش نماز جاری بود و در قلبش شوق پروردگار موج می زد. چه زیبا سرود ابوالعلای معری:

علی الدهر من دماء الشهیدین

علی و نجله شاهدان

فهما فی اواخر اللیل فجران

وفی اولیاته شفقان

ثبتا فی قمیصه لیجیء الحشر

مستعدیا الی الرحمن



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 2 بهمن 1391برچسب:امام علی(ع) واصول قضاوت / هاشمی شاهرودی, سید محمود, | 22:45 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
مساوات
خاستگاه مساوات

مساواتى كه اسلام مقرر داشته و پيامبر اكرم (ص) آن را متحقق ساخته و به لباس عمل درآورده است، در تاريخ بشر بى‏نظير است. در منطق قرآن كريم، انسانها همه از يك سرچشمه و فرزندان يك پدر و مادرند و فرقى ميانشان نيست .

پيش قرآن بنده و مولا يكى است

بوريا و مسند ديبا يكى است 1

اين مساوات برخاسته از منطق قرآن را به تمام معنى در زندگى پيامبر (ص)، در برخوردها و در حكومت مدينه مى‏بينيم، و در امتداد حركت آن حضرت، در زندى پيشوايان معصوم (ع) قابل مشاهده است. در منطق قرآن كريم، نه سفيد را بر سياه مزيتى است و نه عرب را بر عجم، نه والى بر رعيت برترى دارد و نه حاكم بر مردم. همه افراد به تعبير پيامبر مساوات مانند داندانه‏هاى يك شانه مساويند و هيچ مزيتى بر يكديگر - جز به تقوا - ندارند:

 

...



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 2 بهمن 1391برچسب:خاستگاه مساوات , | 22:14 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
فارس گزارش می‌دهد
نظر رهبر انقلاب درباره خرافات مربوط به 9 ربیع‌الاول

خبرگزاری فارس: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره خرافات نهم ربیع‌الاول می‌فرمایند: بعضی‌ها به نام شاد کردن دل فاطمه زهرا(س)، این روزها و در این دوران کاری می‌کنند که انقلاب را که محصول مجاهدت فاطمه زهراست، در دنیا لنگ کنند.

خبرگزاری فارس: نظر رهبر انقلاب درباره خرافات مربوط به 9 ربیع‌الاول
  •  
  •  
  •  

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، روز نهم ربیع‌الاول نزد شیعیان جایگاه خاصی دارد، چرا که این روز را یکی از اعیاد مهم تلقی کرده و به خاطر سالروز آغاز امامت امام زمان(عج) به شادی می‌پردازند.

البته گهگاهی دیده می‌شود که بعضی از افراد جاهلانه یا عامدانه بیان می‌کنند که در چنین روزی خلیفه دوم کشته شده و داستان‌سرایی‌های بسیاری هم در زمینه دارند؛ افسانه‌هایی که بیشتر توسط دشمنان اسلام و برای دامن زدن به اختلافات مذهبی میان شیعه و سنی ساخته می‌شود.

...



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 1 بهمن 1391برچسب:نظر رهبر انقلاب درباره خرافات مربوط به 9 ربیع‌الاول, | 20:31 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
((اعتقاد اهل حق<<اشاعره>>))

 

<< ترجمه ی مقدمه ی مؤلف >>

الحمدلله رب العالمین و الصلوة و السّلام علی اشرف المرسلین سیدنا محمد و علی آله و صحبه اجمعین

بعد از آن این کتاب رساله ی مختصری است در مورد مسائل مهمّی که دانشجویان علوم الهی نظرات مختلفی را مطرح می کنند از جمله ی آن مسائل مسئله ی <<استواء>> مستفاد از آیه <<الرّحمنُ علَی العَرشِ الستوی>> و مسایل دیگر مربوط به توحید اسماء و صفات خداوند ، مشترکات صفات خالق و مخلوق ، تفاوت بین آنها و نحوه ی کاربرد مجاز عقلی در این موارد و نیز آنچه که بدون تأویل و توجیه نا آگاهان و دستبرد متجاوزین از حدّ حقیقت ، اعتقاد به آن واجب و لازم است . انتفاع به آن ، خلوص نیّت ، اتباع از حق و اجتناب از باطل را از خداوند سبحان مسئلت می نمائیم وصلّی الله علی خاتم الانبیاء سیدنا محمد ص و علی آله و صحبه وسلّم.

((اعتقاد اهل حق<<اشاعره>>))

 

...



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 1 بهمن 1391برچسب:((اعتقاد اهل حق<<اشاعره>>)), | 18:35 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
 
196 نماینده مجلس هشتم که از ورود به مجلس نهم بازمانده اند الان کجا هستند؟ بعضی در مجلس مانده اند، بعضی به دانشگاه رفته اند، برخی در دولت جذب شده اند و بعضی دیگر نیز به کار قضاوت در دستگاه قضا مشغولند.
 
 

قانون-اوایل مجلس نهم کمیته ای از 5 مسئول دولتی تشکیل شد تا به جذب نمایندگان بازمانده از مجلس نهم در دستگاههای اجرایی با استفاده از تجربه و تخصص آن‌ها بپردازد. به غیر از محمود احمدی بیغش نماینده مردم شازند، که استاندار خراسان شمالی شده است، بقیه نمایندگان اگر هم جذب دولت شده اند، شغل شاخصی نگرفته‌اند.
به گزارش مهر، نمایندگان مجلس بعد از پایان دوره نمایندگی شان به چه شغلی مشغول می شوند؟ چقدر از نمایندگان به حوزه های انتخابیه شان برمی‌گردند و چقدر از آن در تهران ماندگار می شوند؟ سهم هر یک از قوای سه گانه از جذب نمایندگان سابق چقدر است. 196 نماینده مجلس هشتم که از ورود به مجلس نهم بازمانده اند الان کجا هستند؟ بعضی در مجلس مانده اند، بعضی به دانشگاه رفته اند، برخی در دولت جذب شده اند و بعضی دیگر نیز به کار قضاوت در دستگاه قضا مشغولند.

...

 



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 1 بهمن 1391برچسب:نمایندگان بازمانده از مجلس نهم این روزها کجا هستند؟, | 17:57 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
تاريخ : شنبه 30 دی 1391برچسب:جنگ روانی, | 18:45 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |

طرف‌های غربی بهتر از هرکسی می‌دانند که القاعده و گروه‌های شبیه به آن، بیش از آنکه چالش در بر داشته باشند، برای غرب فرصت به‌وجود می‌آورند.

پدیده سلفی که اکنون چون یک شمشیر دولبه، گهگاه با غرب سر ستیز دارد و گهگاه به جان مسلمانان می‌افتد، در تحولات اخیر جهان اسلام نقشی پارادوکسیکال یافته است؛ نقشی از یک‌سو ظاهرا علیه رژیم‌ها و تمدن غربی و اما از سوی دیگر نه‌تنها بر ضد اتحاد جهان اسلام، بلکه مخل امنیت مسلمانان.

...



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 27 دی 1391برچسب:سلفی‌گری و بازی دو سر باخت در زمین ریاض و واشنگتن , | 12:41 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |

آسيب شناسي راهکارهاي تقريب مذاهب و وحدت اسلامي

در اين مقاله با توجه به آراء و اقدامات مصلحين جهان اسلام و پيشگامان تقريب مذاهب و وحدت اسلامي کوشش شده است راهکارهاي موجود در مورد مسئله را گزارش کرده و به آسيب ها و آفات احتمالي هريک بپردازد. راهکارهاي موجود حول سه نقطه وضعيت مسلمانان، مشترکات و اختلافات به وجود آمده اند.

چکيده:

در اين مقاله با توجه به آراء و اقدامات مصلحين جهان اسلام و پيشگامان تقريب مذاهب و وحدت اسلامي کوشش شده است راهکارهاي موجود در مورد مسئله را گزارش کرده و به آسيب ها و آفات احتمالي هريک بپردازد. راهکارهاي موجود حول سه نقطه وضعيت مسلمانان، مشترکات و اختلافات به وجود آمده اند.

...



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 27 دی 1391برچسب:آسيب شناسي راهکارهاي تقريب مذاهب و وحدت اسلامي , | 12:33 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |


مجمع تقريب مذاهب اسلامي

پس از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي در ايران كه نقطة عطفي در جريان بيداري اسلامي بود و بر مبناي انديشه هاي وحدت گرايانه پيشواي كبير انقلاب حضرت امام خميني (ره) كه اين انقلاب را متعلق به همه مسلمانان وبلكه مستضعفان جهان مي دانستند و نيز بر مبناي رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت الله خامنه اي مجمع جهاني تقرب مذاهب اسلامي تأسيس گرديد. اين مجمع در طول سالها فعاليت خويش تاكنون توانسته گام هاي بلند و ارزشمندي در راستاي اهداف وحدت طلبانة خود بردارد.

...



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 23 دی 1391برچسب:مجمع تقريب مذاهب اسلامي, | 11:48 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |

جهان اسلام وحدت فرهنگی

وحدت همه چیز را فرا میگیرد. توحید اسم فعل یا مصدری از «وحد»، «یوحد»، «توحیداً» است و نه یک ماهیت بیجنبش. توحید، تحول از فعل و اسم است. از جنبش به ثبات؛ تلاشی است در برابر تجزیه و پراکندگی و تفرقه.

...



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 23 دی 1391برچسب:جهان اسلام وحدت فرهنگی , | 11:37 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |

    رياست سازمان ثبت اسناد و املا ك كشور و معاون رئيس قوه قضاييه از طريق بخشنامه دو خطي شماره 53958/34/5 مورخ 7/11/85 ، سردفتران ازدواج را مكلف كرده در موقع اجراي صيغه عقد و ثبت واقعه ازدواج در صورتي كه زوجين نحوه پرداخت مهريه بر عندالا ستطاعه مالي زوج توافق نمايند، به صورت شرط ضمن عقد درج و به امضاي زوجين برسانند.

...



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 21 دی 1391برچسب:مهريه: عندالمطالبه يا عندالا ستطاعه, | 20:1 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |

افزایش جمعیت کیفری در ایران موجب شده است که نهادهای بازدارنده جرم در جامعه مورد بازخوانی قرار گیرد . زندان در حقوق و قوانین ایران، یکی از ابزارهای اصلی و مهم مجازات تلقی شده است که از دیرباز، به عنوان فضایی که بتواند ضمن جلوگیری از تکرار جرم به اصلاح مجرمان نیز بپردازد، مورد توجه بوده است، اما این سؤال اساسی همواره مطرح بوده است که آیا زندان می تواند نقش بازدارندگی داشته باشد؟ اگر تا به حال این نقش را داشته است، تا چه میزان در کاهش آمار جرم و جنایات در کشور تاثیر مثبت داشته است؟

...



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 20 دی 1391برچسب:زندان و زندانی از نگاه اسلام وقانون, | 11:34 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
  بحثي نيست كه اخوان المسلمين اولين گروهي بود كه از آغاز فعاليت و حركت خود، در سال 1928، خواستار تطبيق شريعت اسلامي در كشور مسلمان مصر شد. و هيچ كس نيست بلاهايي را كه از همان سال، به خاطر مطالبه تطبيق شريعت، بر سر اخوان آمد، فراموش كرده باشد. به خصوص كه «فاروق» خواسته اخوان المسلمين را به خاطر حفظ و نگهداري تاج و تختش رد كرد و «جمال عبدالناصر» هم براي آنكه زمام امور را به تنهايي در دست داشته باشد آن را نپذيرفت و در دوران زمامداري «سادات»...


ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 19 دی 1391برچسب: متن كامل گفتگوي استاد خسروشاهي با مرشد اخوان المسلمين در دهه هشتاد ميلادي, | 20:17 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
تاريخ : سه شنبه 19 دی 1391برچسب:وحدت مسلمانان در يك پارچگي از ديدگاه قرآن , | 19:49 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |

وقتی مردان اسلام در همه جا مورد سرکوب طاغوتیان واقع می شوند، مسلمانان از اختلافات مذهبی چشم پوشیده وشریک درد واندوه برادران ستمدیده شان می شوند. بی تردید ما با مبارزة اسلامی مان می توانیم نقشة دشمنان به منظور تفرقه اندازی میان مسلمانان را خنثی کنیم.



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 19 دی 1391برچسب:شیعه و سنی غوغای ساختگی, | 19:37 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
تاريخ : سه شنبه 19 دی 1391برچسب:نگاهي به جماعت تبليغي از يك زاويه؟؟؟, | 19:3 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
تاريخ : سه شنبه 12 دی 1391برچسب:مباني بيداري اسلامي از ديدگاه قرآن درمجتمع آموزش عالی فقه بررسی گردید, | 19:46 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
تاريخ : سه شنبه 12 دی 1391برچسب:چالش‌هاي فراروي بيداري ملل اسلامي, | 19:22 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
تاريخ : سه شنبه 12 دی 1391برچسب:منتقدان با روش جديد سلفي گري را زير ذره بين نقد ميبرند , | 18:2 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
تاريخ : چهار شنبه 29 آذر 1391برچسب:اثری كه كاركرد روز ندارد ماندگار نیست, | 20:14 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
تاريخ : چهار شنبه 29 آذر 1391برچسب: وقتی "خون دل خوردن" سخت‌تر از "خون دادن" می‌شود! , | 20:3 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 10 صفحه بعد
value=